El 26 de Gener es recorda com a data de la resistència catalana

Aquest 26 de Gener s'han portat a terme nombrosos actes que commemoraven aquesta data com a referència de la resistència del poble català contra l'opressió, que també ha estat descrit com el 'dia del combatent català.'

En aquesta data coincideixen tres efemèrides, la victòria de les forces catalanes enfront l'exèrcit de Felip IV en la coneguda Batalla de Montjuïc de l'any 1641 durant la Guerra dels Segadors; l'entrada de les tropes feixistes a Barcelona l'any 1939; i l'ametrallament i assassinat del jove militant de Terra Lliure, Martí Marcó, l'any 1979, per part de la policia espanyola. Per aquests motius, des de l'independentisme, el 26 de gener, s'ha esdevingut la data per recordar i retre l'homenatge a tots els catalans i catalanes que han lluitat contra tota opressió nacional i social.

En el marc d'aquesta data els nuclis d'Arran de Mataró i Calella han organitzat unes jornades amb el títol 'Dia del combatent català', que s'han realitzat durant tota la setmana, amb el passi de versos documentals, actes, un concert del grup EINA i una concentració de solidaritat amb els independentistes encausats Guifré i Jordi.

Altres nuclis d'Arran com els del Gironès i d'El Prat, així com el SEPC, han reivindicat aquesta data, recordant els lluitadors i lluitadores morts en combat en la lluita per la independència. En aquest mateix sentit, recordant que 'Cal recordar tots aquells que, en temps molt difícils, van sembrar la llavor de la llibertat' l'Assemblea de Joves de l'Assemblea Nacional Catalana s'ha afegit al recordatori d'aquesta data.

A Cerdanyola: 75 de l'ocupació feixista, no passaran

Amb aquest títol la CUP de Cerdanyola del Vallès hem desplegat una campanya a la xarxa per fer present a la memòria el dia de l'ocupació de les tropes franquistes en aquesta ciutat, el mateix dia que l'exèrcit comandat pel general Yagüe ocupava Barcelona. El nucli de la CUP de Cerdanyola apuntem al nostre escrit que 'cal entendre la dimensió dels crims que va perpetrar aquest règim de terrible memòria, i que aquests crims no quedin impunes. Cal recuperar la memòria de les víctimes i dignificar-la, i no oblidar que el règim franquista va truncar per la força de les armes l'avanç democràtic i social a tots els pobles de l'Estat espanyol i que va intentar liquidar per aquesta força la llengua i la cultura catalanes, intentant reduir a la mínima expressió la identitat col·lectiva i els anhels de llibertat i plenitud del poble català.'